Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wieprzu,

BIPePUAP

A
A
C
piątek, 4 lipiec 2014

LIPIEC – SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI I ETAPU 2014_PROJEKTU SYSTEMOWEGO 04 07 2014R

Wieprz, dnia 30.06.2014r.

SPRAWOZDANIE
z realizacji projektu systemowego
– etap I 2014r.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wieprzu realizuje projekt systemowy pn. „Nowe kwalifikacje i praktyka, jako szansa na integrację” którego celem głównym jest poprawa funkcjonowania społeczno-zawodowego klientów GOPS zagrożonych wykluczeniem społecznym do czerwca 2015r. Cel ten realizowany jest poprzez cele szczegółowe:

  • zwiększenie umiejętności społecznych u UP projektu,
  • zwiększenie umiejętności społeczno-zawodowych u UP projektu,
  • podniesienie poziomu wydolności rodziny.

Realizacja poszczególnych zadań:

Zadanie 1 – PRACA SOCJALNA

Realizowana jest przez cały okres trwania projektu poprzez zatrudnienie pracowników socjalnych, którzy wykonują zadania wynikające z ustawy o pomocy społecznej oraz wspierają realizację projektu w poszczególnych zadaniach.

Zadanie 2 – AKTYWNA INTEGRACJA

Na realizację tego zadania składają się:

  1. Rekrutacja K/M do udziału w projekcie – proces rekrutacji odbył się w oparciu o sporządzony regulamin, rekrutacja do I etapu 2014r. trwała w miesiącach luty-marzec. Ostatecznie zakwalifikowano do udziału w projekcie 10 UP tj. 7K i 3M.
  2. Zawieranie kontraktów socjalnych – z zakwalifikowanymi do udziału w projekcie 10UP K/M zawarto kontrakty socjalnena okres od marca do czerwca, na które złożyło się wsparcie finansowe, praca socjalna, sprawowanie nadzoru nad realizacją podjętych przez UP zadań.
  3. Na początek przeprowadzono indywidualną diagnozę psychologa z 10 UP K/M, a następnie pracownik socjalny wraz z psychologiem ustalił ścieżkę doboru wsparcia dla UP bezrobotnych/długotrwale bezrobotnych, nieaktywnych zawodowo.
  4. Poradnictwo prawne – UP w trakcie trwania projektu w okresie od 16/04 do 04/06 otrzymali możliwość wsparcia ze strony osoby prowadzącej poradnictwo specjalistyczne prawne zatrudnionej na podstawie umowy zlecenia. Z tej formy wsparcia skorzystało 7 osób K/M w łącznym wymiarze 10h. Korzystano ze wskazówek m.in. w następującym zakresie tematycznym: świadczenia z zakresu zabezpieczenia społecznego, ogólne zasady dziedziczenia, zakres obowiązku alimentacyjnego, zniesienie wspólności majątkowej małżeńskiej. Dokumentacje z poradnictwa prawnego stanowią: listy obecności spotkań prawnika z UP oraz protokoły z przeprowadzonego poradnictwa.
  5. Zajęcia ze specjalistą reintegracji zawodowej – od 2014r. nie są prowadzone zajęcia ze specjalistą reintegracji zawodowej ze względu na brak kadry w Ośrodku, wskaźniki z zajęć osiągnięto w roku 2013.
  6. Zajęcia z asystentem rodziny: – wsparcie asystenta w I etapie 2014r. obejmowało łącznie 63h pracy z jedną rodziną zakwalifikowaną do udziału w okresie od 31.03.2014r. do 23.06.2014r. Celem udzielanej pomocy było podniesienie poziomu wydolności rodziny, poprawa funkcji opiekuńczo-wychowawczych i zwiększenie aktywności społeczno-zawodowej m.in. poprzez podejmowanie działań zorientowanych na rozwijanie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych, wsparcie w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego, pomoc w budowaniu prawidłowych więzi i komunikacji pomiędzy członkami rodziny, edukacja w zakresie przestrzegania norm społecznych i prawidłowego rozumienia pełnienia tych ról, motywowanie do dbania o mieszkanie, wspieranie w sprawach dotyczących sytuacji zdrowotnej członków rodziny, profilaktyka uzależnień. Spotkania z rodziną odbywały się w jej miejscu zamieszkania, asystent 16 razy w ciągu trwania projektu odwiedził rodzinę. Dokumentację asystenta rodziny tworzą: plan pomocy, protokoły ze spotkań, ankieta wstępna i końcowa, opinia asystenta rodziny oraz harmonogram spotkań rodziny. Udział rodziny w zajęciach z asystentem w ramach projektu okazał się korzystny i potrzebny, posługując się zaplanowanymi formami wsparcia osiągnięto podniesienie poziomu wydolności rodziny.
  7. Zajęcia indywidualne i grupowe z doradcą zawodowym – zajęcia prowadzono z 10 UP tj. 3M i 7K przez doradcę zawodowego zatrudnionego na umowę zlecenie. Wsparcie obejmowało zajęcia grupowe w wymiarze 16h jak i zajęcia indywidualne w wymiarze łącznym 34h w zakresie podnoszenia kompetencji społeczno-zawodowych, łącznie 50h. Tematyka zajęć dotyczyła: samopoznania i samooceny, autoprezentacji, życiorysu i listu motywacyjnego. Dokumentację doradcy zawodowego tworzą: listy obecności z zajęć, dziennik zajęć, testy kompetencji społeczno-zawodowych, opinie wstępne i końcowe dot. podniesienia kompetencji społeczno-zawodowych.
  8. Zajęcia z psychologiem – mające na celu podniesienie kompetencji społecznych oraz motywacji do działania i zaufania we własne siły prowadzono z 10 UP tj. 7K i 3M przez psychologa w formie zajęć grupowych –30h i indywidualnych – 40h, łącznie 70h. Tematyka zajęć obejmowała: budowanie poczucia własnej wartości, zasady komunikacji interpersonalnej, komunikacji werbalnej, radzenia sobie ze stresem, postawy asertywnej, podnoszenia motywacji do działania. Dokumentacja psychologa z zajęć obejmuje m.in. harmonogramy zajęć, listy obecności, wstępna oraz końcowa opinia psychologa dot. UP.
  9. Zwrot kosztów dojazdu – po zakończonych zajęciach planowany jest zwrot kosztów dojazdu na zajęcia dla UP w związku z dojazdem na zajęcia środkami transportu jak bus/autobus.
  10. Poczęstunek kawowy i catering – UP biorący udział w zajęciach grupowych otrzymali poczęstunek w formie cateringu (kawa, ciastko, posiłek) przygotowywany przez firmę zewnętrzną, z kolei na zajęcia indywidualne poczęstunek kawowy (kawa, ciastka) z zakupionych artykułów spożywczych, przygotowywany przez pracowników socjalnych zatrudnionych do projektu.
  11. Spotkanie integracyjne/ podsumowujące – dla UP na zakończenie zajęć grupowych z psychologiem zorganizowano ognisko celem utrwalenia zdobytej wiedzy, umiejętności, kompetencji zdobytych podczas trwania zajęć, zakupiono niezbędne art. spożywcze jak m.in. napoje, kiełbasa, ziemniaki itd. W ognisku wzięło udział 9 UP.
  12. Zakup materiałów biurowych – zakupiono materiały biurowe tj. 20 teczek i 20 ryz papieru do realizacji zajęć w I i II etapie 2014r., UP otrzymali materiały biurowe na pierwszych zajęciach, co potwierdza lista odbioru.
  13. Zakup książek dla 9UP K/M – na zakończenie zakupiono fachową literaturę stanowiącą utrwalenie i uzupełnienie wiedzy zdobytej podczas zajęć tj. 9 szt książek pt. „Asertywność. Sięgaj po to czego chcesz nie raniąc innych” oraz 9 szt. książek pt. „Skuteczne CV i List motywacyjny”, odbiór książek potwierdza lista.
  14. Kursy zawodowe – dla 4 UP – 4K zorganizowanokursy tj. „Manicure i pedicure oraz stylizacja i przedłużanie paznokci”, „Obsługa komputera, obsługa kasy fiskalnej wraz z obsługą innych urządzeń sklepowych”, „Bukieciarstwo”, „Prawo jazdy kat. B”. UP brały udział w zajęciach teoretycznych i praktycznych od kwietnia do czerwca, otrzymując zaświadczenia o ukończeniu kursu.

Zadanie 3 – ZASIŁKI I POMOC W NATURZE

W ramach tego zadania UP K/M otrzymali możliwość skorzystania z pomocy w formie zasiłków celowych na zasadach ustawy o pomocy społecznej. Łącznie w okresie od kwietnia do czerwca wypłacono 36 zasiłków m.in. na zakup opału, środków czystości, odzieży.

Zadanie 4 – ZARZĄDZANIE PROJEKTEM (2008-2012) – zadanie realizowano w latach 2008-2012.

Zadanie 5 – PROMOCJA PROJEKTU – zadanie nie jest realizowane samodzielnie

Zadanie 6 – AUDYT

W okresie 9.06-23.06.2014r. przeprowadzono przez 2 audytorów – podmiot Skarbnik – Audyt, Doradztwo Finansowe i Gospodarcze, Słomiróg 65, 32-005 Niepołomice audyt projektu systemowego. Celem audytu było uzyskanie dowodów pozwalających na ocenę przez audytorów, że realizowany projekt przebiega zgodnie z umową i wnioskiem o dofinansowanie oraz obowiązującymi przepisami prawnymi. Badanie dokumentacji projektowej przeprowadzono w zakresie m.in. realności podejmowanych działań i wydatków, kwalifikowalności poniesionych wydatków, wiarygodności sprawozdań finansowych, osiąganych celów projektu, zasad promocji i reklamy, poprawności dokonywanych zakupów. Otrzymano opinię/raport z audytu z dn. 24.06.2014r. stwierdzający realizację projektu zgodnie z umową o dofinansowanie i obowiązującymi przepisami, kwalifikowalnością wydatków. Rozeznano rynek, wysłano zapytanie ofertowe do 3 firm, wybrano najkorzystniejszą ofertę, zawarto umowę o przeprowadzenie audytu, poinformowano WUP o planowaniu powierzenia przetwarzanych danych osobowych, przesłano opinię z audytu.

Zadanie 7 – WSPÓŁPRACA PONADNARODOWA – nie dotyczy

Zadanie 8 – ZARZĄDZANIE PROJEKTEM

  1. Zespół projektowy – w zadanie to zaangażowany jest koordynator projektu, kierownik ośrodka oraz specjalista ds. rozliczeń w projekcie., zespół projektowy spotyka się w celu omówienia bieżących spraw związanych z projektem.
  2. Promowanie projektu – w ramach tego zadania prowadzone są działania mające na celu promowanie projektu tj. wykonano druk materiałów promocyjnych ulotek – wykonano 2 zestawy po 100 sztuk ulotek A5 zawierających informacje o celach projektu, proponowanych formach wsparcia, rekrutacji, realizatorze projektu, inf. o współfinansowaniu ze środków UE w ramach EFS, utrzymywana jest podstrona internetowa efs zawierająca bieżące informacje dot. realizacji projektu, bezkosztowo umieszczono w prasie lokalnej „Wieści z Gminy Wieprz”-

wyd. luty 2014r. informację o realizacji projektu. Promocję stanowią również oznaczanie pomieszczeń, dokumentacji odpowiednimi logo, informowanie o współfinansowaniu projektu ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Załącznik nr 1 – osiągnięte rezultaty twarde i miękkie, produkty

  1. Liczba UP K/M, która podniosła kompetencje społeczne– 9K/M tj. 7K+2M
  2. Liczba UP K/M, która podniosła swoją motywację do działania i zaufania we własne siły– 9K/M tj. 7K+2M
  3. Liczba UP K/M, którzy zostali skierowani do KIS
  4. Liczba UP K/M, które podniosły swoje kompetencje społeczno-zawodowe– 9K/M tj. 7K+2M
  5. Liczba rodzin, u których nastąpiła poprawa funkcji opiekuńczo-wychowawczych i aktywności społeczno-zawodowej– 1K/M tj. 1K
  6. Ilość pracowników socjalnych zatrudnionych na umowę o pracę w ramach projektu –2K/K tj. 2K
  7. Liczba przeprowadzonych indywidualnych diagnoz– 10K/M tj. 7K+3M
  8. Liczba godzin pracy specjalisty opracowującego diagnozę potrzeb– 20h
  9. Liczba zaświadczeń o udziale w KIS
  10. Ilość wypłaconych zasiłków– 36K/M tj. 20K+16M
  11. Liczba raportów z audytów– 1

Sporządziła w cz. merytorycznej:

Załącznik nr 2 – Koszty poniesione w związku z realizacją projektu – etap I 2014r.

Zadanie 1 – Praca socjalna

Zadanie 2 – Aktywna integracja

Zadanie 3 – Zasiłki i pomoc w naturze

Zadanie 4 – Zarządzanie projektem 2008-2012 –

Zadanie 5 – Promocja projektu –

Zadanie 6 – Audyt –

Zadanie 7 – Współpraca ponadnarodowa –

Zadanie 8 – Zarządzanie projektem

OGÓŁEM:

Sporządziła w cz. finansowej: