30.06.2015 SPRAWOZDANIE z realizacji projektu systemowego w 2015r.
Wieprz, dnia 30.06.2015r.
SPRAWOZDANIE
z realizacji projektu systemowego w 2015r.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wieprzu w okresie od 01.01.2015r. do 30.06.2015r. realizował kolejny etap projektu systemowego pn. „Nowe kwalifikacje i praktyka, jako szansa na integrację” którego celem głównym była poprawa funkcjonowania społeczno-zawodowego klientów GOPS zagrożonych wykluczeniem społecznym do czerwca 2015r. Cel ten realizowany był poprzez cele szczegółowe:
- zwiększenie umiejętności społecznych u UP projektu,
- zwiększenie umiejętności społeczno-zawodowych u UP projektu,
- podniesienie poziomu wydolności rodziny.
Realizacja poszczególnych zadań:
Zadanie 1 – PRACA SOCJALNA
Realizowana była przez cały okres trwania projektu poprzez zatrudnienie pracowników socjalnych, którzy wykonują zadania wynikające z ustawy o pomocy społecznej oraz wspierają realizację projektu w poszczególnych zadaniach. Zatrudnienie obejmowała do 06.2015r. wymiar łączy 1.5 etatu.
Zadanie 2 – AKTYWNA INTEGRACJA
Na realizację tego zadania składają się:
- Rekrutacja K/M do udziału w projekcie – proces rekrutacji odbył się w oparciu o sporządzony regulamin, rekrutacja do udziału w projekcie w 2015r. trwała w miesiącach luty-marzec. Ostatecznie zakwalifikowano do udziału w projekcie 8UP tj. 3K i 5M.
- Zawieranie kontraktów socjalnych – z zakwalifikowanymi do udziału w projekcie 8UP K/M zawarto kontrakty socjalnena okres od marca do czerwca, na które złożyło się wsparcie finansowe, praca socjalna, sprawowanie nadzoru nad realizacją podjętych przez UP zadań.
- Na początek przeprowadzono indywidualną diagnozę psychologa z 8UP K/M, a następnie pracownik socjalny wraz z psychologiem ustalił ścieżkę doboru wsparcia dla UP bezrobotnych/długotrwale bezrobotnych, nieaktywnych zawodowo.
- Poradnictwo prawne – UP w trakcie trwania projektu w okresie od 13/05 do 10/06 otrzymali możliwość wsparcia ze strony osoby prowadzącej poradnictwo specjalistyczne prawne zatrudnionej na podstawie umowy zlecenia. Z tej formy wsparcia skorzystało 6 osób K/M w łącznym wymiarze 10h. Korzystano ze wskazówek m.in. w następującym zakresie tematycznym: obowiązek alimentacyjny, rozwody, zasady dziedziczenia, świadczenia z zakresu zabezpieczenia społecznego, zasady dziedziczenia. Dokumentacje z poradnictwa prawnego stanowią: listy obecności spotkań prawnika z UP oraz protokoły z przeprowadzonego poradnictwa.
- Zajęcia ze specjalistą reintegracji zawodowej – od 2014r. nie są prowadzone zajęcia ze specjalistą reintegracji zawodowej ze względu na brak kadry w Ośrodku, wskaźniki z zajęć osiągnięto w roku 2013.
- Zajęcia z asystentem rodziny: – wsparcie asystenta w 2015r. obejmowało łącznie 63h pracy z jedną rodziną 1K zakwalifikowaną do udziału w okresie od 26.03.2015r. do 17.06.2015r. Celem udzielanej pomocy było podniesienie poziomu wydolności rodziny, poprawa funkcji opiekuńczo-wychowawczych i zwiększenie aktywności społeczno-zawodowej m.in. wsparcie w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego, pomoc w poprawie relacji wewnątrzrodzinnych, motywowanie rodziny do wspólnego spędzania wolnego czasu, wspieranie w sprawach dotyczących zdrowia, motywowanie do korzystania z poradnictwa rodzinnego. Spotkania z rodziną odbywały się w jej miejscu zamieszkania, asystent 16 razy w ciągu trwania projektu odwiedził rodzinę. Dokumentację asystenta rodziny tworzą: plan pomocy, protokoły ze spotkań, ankieta wstępna i końcowa, opinia asystenta rodziny oraz harmonogram spotkań rodziny. Udział rodziny w zajęciach z asystentem w ramach projektu okazał się korzystny i potrzebny, posługując się zaplanowanymi formami wsparcia osiągnięto podniesienie poziomu wydolności rodziny.
- Zajęcia indywidualne i grupowe z doradcą zawodowym – zajęcia prowadzono z 7 UP tj. 3K i 4M przez doradcę zawodowego zatrudnionego na umowę zlecenie. Wsparcie obejmowało zajęcia grupowe w wymiarze 20h jak i zajęcia indywidualne w wymiarze łącznym 32h w zakresie podnoszenia kompetencji społeczno-zawodowych, łącznie 52h. Tematyka zajęć dotyczyła m.in. samopoznania i samooceny, autoprezentacji, życiorysu i listu motywacyjnego. Dokumentację doradcy zawodowego tworzą: listy obecności z zajęć, dziennik zajęć, testy kompetencji społeczno-zawodowych, opinie wstępne i końcowe dot. podniesienia kompetencji społeczno-zawodowych.
- Zajęcia z psychologiem – mające na celu podniesienie kompetencji społecznych oraz motywacji do działania i zaufania we własne siły prowadzono początkowo z 8 UP, a następnie po zakończeniu zgodnie z zaplanowana ścieżką z 7 UP tj. 3K i 4M przez psychologa w formie zajęć grupowych –34h i indywidualnych – 30h, łącznie 64h. Tematyka zajęć obejmowała: budowanie poczucia własnej wartości, zasady komunikacji interpersonalnej, komunikacji werbalnej, radzenia sobie ze stresem, postawy asertywnej, podnoszenia motywacji do działania. Dokumentacja psychologa z zajęć obejmuje m.in. harmonogramy zajęć, listy obecności, wstępna oraz końcowa opinia psychologa dot. UP.
- Zwrot kosztów dojazdu – po zakończonych zajęciach dokonano zwrotu kosztów dojazdu na zajęcia dla UP w związku z dojazdem na zajęcia środkami transportu jak bus/autobus dla 6UP tj. 3K i 3M.
- Poczęstunek kawowy i catering – UP biorący udział w zajęciach grupowych otrzymali poczęstunek w formie cateringu (kawa, ciastko, posiłek) przygotowywany przez firmę zewnętrzną, z kolei na zajęcia indywidualne poczęstunek kawowy (kawa, ciastka) z zakupionych artykułów spożywczych, przygotowywany przez pracowników socjalnych zatrudnionych do projektu.
- Spotkanie podsumowujące – dla UP na zakończenie zajęć grupowych z psychologiem zorganizowano ognisko celem utrwalenia zdobytej wiedzy, umiejętności, kompetencji zdobytych podczas trwania zajęć, zakupiono niezbędne art. spożywcze jak m.in. napoje, kiełbasa, ziemniaki itd. W ognisku wzięło udział 7UP.
- Zakup materiałów biurowych – zakupiono materiały biurowe tj. 8 teczek i 8 ryz papieru do realizacji zajęć w 2015r., UP otrzymali materiały biurowe na pierwszych zajęciach, co potwierdza lista odbioru.
- Zakup książek dla 7UP K/M – na zakończenie zakupiono fachową literaturę stanowiącą utrwalenie i uzupełnienie wiedzy zdobytej podczas zajęć tj. 7 szt książek pt. „Asertywność. Sięgaj po to czego chcesz nie raniąc innych” oraz 7 szt. książek pt. „Skuteczne CV i List motywacyjny”, 7 szt książek pt. „Poczucie własnej wartości”, 7szt książek pt. „Podejmowanie decyzji – co robić, kiedy nie wiesz co robić”, odbiór książek potwierdza lista.
- Kursy zawodowe – dla 3 UP – 3K zorganizowano kursy tj. „Obsługa komputera+obsługa kasy fiskalnej”, „Prawo jazdy kat. B”. UP brały udział w zajęciach teoretycznych i praktycznych od maja do czerwca, otrzymując zaświadczenia o ukończeniu kursu.
Zadanie 3 – ZASIŁKI I POMOC W NATURZE
W ramach tego zadania UP K/M otrzymali możliwość skorzystania z pomocy w formie zasiłków celowych na zasadach ustawy o pomocy społecznej. Łącznie w okresie od kwietnia do czerwca przyznano 31 zasiłków m.in. na zakup opału, środków czystości, odzieży.
Zadanie 4 – ZARZĄDZANIE PROJEKTEM (2008-2012) – zadanie realizowano w latach 2008-2012.
Zadanie 5 – PROMOCJA PROJEKTU – zadanie nie jest realizowane samodzielnie
Zadanie 6 – AUDYT
Audyt przeprowadzono w 2014r.
Zadanie 7 – WSPÓŁPRACA PONADNARODOWA – nie dotyczy
Zadanie 8 – ZARZĄDZANIE PROJEKTEM
- Zespół projektowy – w zadanie to zaangażowani byli koordynator projektu, kierownik ośrodka oraz specjalista ds. rozliczeń w projekcie., zespół projektowy spotykał się regularnie w celu omówienia bieżących spraw związanych z projektem.
- Promowanie projektu – w ramach tego zadania prowadzono działania mające na celu promowanie projektu tj. wykonano druk materiałów promocyjnych ulotek – wykonano 1 zestaw 100 sztuk ulotek A5 zawierających informacje o celach projektu, proponowanych formach wsparcia, rekrutacji, realizatorze projektu, inf. o współfinansowaniu ze środków UE w ramach EFS, utrzymywano podstronę internetową efs zawierająca bieżące informacje dot. realizacji projektu, bezkosztowo umieszczono w prasie lokalnej „Wieści z Gminy Wieprz” – w wyd. luty i czerwiec 2015r. informację o realizacji projektu. Promocję stanowią również oznaczanie pomieszczeń, dokumentacji odpowiednimi logo, informowanie o współfinansowaniu projektu ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Załączniki:
- Załącznik nr 1 – osiągnięte rezultaty twarde i miękkie, produkty
Załącznik nr 1 – osiągnięte rezultaty twarde i miękkie, produkty
- Liczba UP K/M, która podniosła kompetencje społeczne – 7K/M tj. 3K+4M
- Liczba UP K/M, która podniosła swoją motywację do działania i zaufania we własne siły – 7K/M tj. 3K+4M
- Liczba UP K/M, którzy zostali skierowani do KIS – (w 2013r.)
- Liczba UP K/M, które podniosły swoje kompetencje społeczno-zawodowe – 7K/M tj. 3K+4M
- Liczba rodzin, u których nastąpiła poprawa funkcji opiekuńczo-wychowawczych i aktywności społeczno-zawodowej – 1K/M tj. 1K
- Ilość pracowników socjalnych zatrudnionych na umowę o pracę w ramach projektu – 2K/K tj. 2K
- Liczba przeprowadzonych indywidualnych diagnoz – 8K/M tj. 3K+5M
- Liczba godzin pracy specjalisty opracowującego diagnozę potrzeb – 16h
- Liczba zaświadczeń o udziale w KIS – (w 2013r.)
- Ilość wypłaconych zasiłków – 31K/M tj. 18K+13M
- Liczba raportów z audytów – ( w 2014r.)